MIEJ ŚWIADOMOŚĆ czyli PRAWIDŁOWA PRACA Z INSTRUMENTEM

26 grudnia 2020

Nauka gry na jakimkolwiek instrumencie wymaga od nas poświęcenia czasu i wytrwałości.

Pracowitość jest kolejnym elementem równie ważnym jak systematyczność.Ostatnią rzeczą która powinna Ci towarzyszyć to jeszcze, a może przede wszystkim PRAWIDŁOWA PRACA Z INSTRUMENTEM.

Wiele osób błędnie pojmuje naukę gry myśląc, że wystarczy przerobić lekcję by się nauczyć grać – nic bardziej mylnego.To ciężka codzienna praca, często żmudna na granicy  ekscytacji tym co nam wychodzi a zniechęceniem, kiedy nie słychać efektów. Żeby dobrze zrozumieć mechanizm  całego procesu, uporządkujmy poszczególne elementy, by mieć świadomość ich znaczenia  oraz by się nauczyć  – a nie tylko uczyć gry na instrumencie.

Poświęcenie czasu

Musisz znaleść czas na codzienne ćwiczenia. W czasach ciągłej pogoni i szybkiego tempa życia  czasami wydaje się to niemożliwe ale…. nie ma rzeczy niemożliwych.Zatem powinieneś tak sobie skonstruować plan dnia, by znalazło się  w nim miejsce na codzienne ćwiczenia i przerabianie lekcji. Żeby nie było wątpliwości, oddzielmy tu lekcje od ćwiczeń. Na lekcji uczysz się nowych rzeczy a wykonując codzienne ćwiczenia doskonalisz swoje umiejętności dochodząc do perfekcji w tym co robisz. Dlatego lekcja gry to również czas.Niewątpliwie plusem tutaj są lekcje online, ponieważ w każdej wolnej chwili możemy zaznajomić się z zawartym w lekcji materiałem.

Wytrwałość

Czy słyszałeś o ludziach sukcesu, którym zabrakło wytrwałości?….No właśnie. Niewątpliwie chcesz osiągnąć sukces, więc musisz być wytrwały. Mimo początkowych niepowodzeń i straconych nerwów nie można odpuszczać, Pamiętaj, że to stan przejściowy, trwający pewien okres, dłuższy bądź krótszy dopominający się wytrwałości.Ten element jest  bardzo potrzebny, zwłaszcza na początku naszej przygody z instrumentem, póki nie uwierzymy we własne siły, a to następuje wtedy, kiedy usłyszymy coś fajnego, co zagramy sami.Ale żeby to nastąpiło, nie może nam zabraknąć wytrwałości.

Pracowitość

„Bez pracy nie ma kołaczy” – zgodzisz się ,że jest to prawdą, dlatego by mieć  zamierzone efekty, musisz pracować. Mam tu na myśli wielokrotność prawidłowego powtarzania ćwiczonych elementów.Mam tu również na myśli prawidłową pracę, a więc dokładną, wolną – na początku oraz precyzyjną.Mam tu na myśli również unikania „chodzenia na skróty” lub wykonanie pracy po najmniejszej linii oporu, wykonaną półśrodkami, ponieważ będzie się to mściło i będziesz musiał wrócić do punktu wyjścia i zacząć przerabiać jeszcze raz to samo ale tym razem  dokładniej zagnębiając się w temat.Np jeśli nie nauczysz się dobrze odczytywać nut, będziesz miał problemy z zagraniem nawet najprostszych fraz muzycznych, efektem czego będzie poświęcanie temu czasu 10 x więcej , efektem czego będzie  zniechęcenie.By  wyjść z problemu trzeba nauczyć się dobrze odczytywać nuty, więc uczysz się od nowa. No i po co to wszystko? Nie lepiej nauczyć się od razu dobrze, mieć to z głowy i  iść do przodu?

Systematyczność

Podstawa sukcesu w każdej dziedzinie.Owidiusz powiedział „Kropla drąży skałę” – co miał na myśli? To ,że nawet niewielkie działania, powtarzane regularnie, przynoszą spektakularne efekty.Dlatego przewrotnie, jeśli masz w sobie lenia, ćwicz codziennie.Będziesz miał efekty. Systematyczność wiąże się też  z lubieniem tego co robimy. Jeśli obcowanie z instrumentem sprawia Ci przyjemność, będziesz  grał na nim częściej niż osoba, która chciałaby już grać fajnie ale bez systematycznych ćwiczeń. Niestety tak się nie da. Pamiętaj o jeden rzeczy, elementem sprzyjającym systematyczności w każdym przypadku jest łatwa dostępność do środków, dlatego. ZAWSZE TRZYMAJ INSTRUMENT W POKOJU, POD RĘKĄ ALE NIE W FUTERALE. NA WIERZCHU, NIECH OSIADA NA NIM KURZ, NIECH SIĘ POOBIJA I PORYSUJE.BĘDZIESZ POTYKAŁ SIĘ O INSTRUMENT ALE ZDECYDOWANIE CZĘŚCIEJ BĘDZIESZ PO NIEGO SIĘGAŁ.

Prawidłowa praca z instrumentem

Nauka gry na instrumencie jest pewnym procesem. Żeby proces ten miał ręce i nogi, musisz uczyć się prawidłowo, a więc krok po kroku zdobywać wiedzę i umiejętności.Dlatego ważne jest, by materiał  do nauki był przemyślany i dawał Ci możliwość  ciągłego rozwijania się. Efekty powinieneś sam widzieć i słyszeć, wtedy jeszcze bardziej uwierzysz w siebie. Nie można nauki zaczynać od rzeczy trudnych , nie możliwych do wykonania na początkowym etapie nauki, ponieważ doprowadzi to  tylko do zniechęcenia i zaniżenia własnej wartości. Nie można również  stać w miejscu. Lekcje w „Muzycznej Edukacji” są właśnie w taki sposób skonstruowane. Na początku nauki powinieneś wszystkie ćwiczenia grać bardzo wolno, w tempie jak najwolniejszym, licząc przy tym na głos. Grać często z metronomem. Kłaść nacisk na te ćwiczenia , które nam  dobrze nie wychodzą. Prawidłowa praca nad ćwiczeniem czy piosenką polega na powtarzaniu wielokrotnym  jej fragmentów a nie całości. Oznacza to, że należy ćwiczenie ,czy piosenkę podzielić sobie na takty, i te fragmenty powtarzać wielokrotnie, po czym łączyć je w całość. Należy również grać do znudzenia gamy, pasaże, wprawki, nawet jeśli wydaje Ci się, że są to rzeczy zbędne.Tak naprawdę są to jedne z bardziej istotnych elementów  nauki gry. To dzięki nim bardziej poznajesz instrument, to dzięki nim twoja gra staje się płynna  i zawodowa. Pamiętaj również o powracaniu do rzeczy , które przerabiałeś wcześniej, nie zapominaj o ich utrwalaniu.

Czy są sądzisz, że gdyby  panowie, Pietro Adragna i Joey De Francesco nie uczyli się w taki sposób to doszliby do perfekcji??

Udostępnij wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

13 + 18 =